Innehåll och yta


-
Igår hade jag tjejbesök i min tillfälliga lya. Det pratades lite om mode och huruvida mode är intressant som vetenskap endast om man har möjlighet att konsumera det. Jag vill mena att det är det absolut. Jag har inte många dyra designplagg hemma och jag skulle inte säga att jag är något jättefan av shopping, klart det är shysst med nya kläder att känna sig fin i men det intresset skiljer sig från mitt modeintresse. Jag tänker att det är samma sak med typ konst, klart att man kan vara konstintresserad utan att ha väggarna fulla med hemauktionerade tavlor från Bukowskis. Eller bilar, man behöver inte en Cadillac i garaget för att ha ett brinnande bilintresse. Mode för mig är ett enskilt ämne och konsumtion och stil är enskilda men likväl samverkande faktorer. Att ha en snygg stil tycker jag handlar väldigt mycket om intelligens och öga. Se vad i garderoben som kan funka till vad. Att enbart ha designerplagg off the rack i färdigkombinerade outfits är ju dötrist. Jag känner att mode som konstform får lida väldigt mycket av mode som konsumtionsvara. Samtidigt är ju försäljningen en avgörande nödvändighet för att mode ska överleva. Hur många gånger har inte jag behövt förklara att mitt modeintresse inte är ett intresse för shopping och att min blogg är en modeblogg och inte en shoppingblogg. Det är väldigt ansträngande att behöva fösvara mode ibland även om jag idoget kämpar på. Och ändå har mode blivit accepterat mer och mer, inte minst i och med att mode för män har blivit mer accepterat. Även om jag känner att herrmode fortfarande är lite som damfotboll, en minoritet, en avvikelse, har mode blivit allt mindre en kvinnofråga vilket, sorgligt men sant, gett det mer tyngd och betydelse.
--Lisa

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Jag håller verkligen med dig. Jag studerar modevetenskap på heltid på Stockholms universitet, och det är något jag ofta får försvara, nästan be om ursäkt för. (fast det vägrar jag att göra)Det du skriver om att särskilja mode och kläder (kläder som i konsumtion) har många poänger, bland annat driver Yuniya Kawamura den tesen i sin bok Fashion-ology /Modeologi. Om du nu inte skulle ha läst den, så borde du absolut göra det!

2010-10-31 @ 23:41:59
URL: http://www.aneditingeye.blogspot.com
Postat av: Lisa - fluorescent moonlight

sv: Crazy! Jag satt precis och skulle svara på ett av era kloka inlägg men något med blogspot gjorde det svårt för mig.



Vad roligt, jag vill också läsa det! I vår egentligen men jag missade sista ansökningsdagen, snyft. Jag hatar det, att bli stämplad som nån slags rosa-shopping-LV speedy-tjej när man säger att man är modeintresserad! Det är bra du, vägra be om ursäkt men fortsätt försvara - jag tror det är viktigt! Jag har läst den och jag håller med dig, den är kanon, vill kasta den i huvudet på alla modeskeptiker därute!

2010-10-31 @ 23:48:27
URL: http://fluorescentmoonlight.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Men vad roligt! Hittade precis din blogg, via Josefin, och tycker den är väldigt bra, även om jag inte hunnit läsa särskilt mycket ännu.



Verkligen. Jag skulle kunna prata hur länge som helst om varför mode är en kulturform värd att betraktas och behandlas på samma villkor som litteratur, konst, musik, film och andra kulturformer. Ah, vad synd att du missade ansökningsdatum, men du borde verkligen läsa det någon gång, det är otroligt intressant.

2010-11-01 @ 00:17:02
URL: http://www.aneditingeye.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0