Balenciaga Resort 2011

 

Mästaren av starka statements har levererat en resort-kollektion som inte gör mig besviken. 70-talet i en uppdaterad version skulle man kunna säga. Eller 70-talet i rymden.. Twiggy möter Terminator ungefär.

-

Ghesquiére själv beskriver kollektionen som ”Techno boheme” och inspirationen kommer till stor del ifrån de flygplansdräkter grundaren Cristobal Balenciaga designade på 60- och 70-talen.

-

Enfärgade dräkter med inslag av lekfullheten som står sig genom alla Balenciagas skapelser. Retro och robotaktigt, småmönstrat och stormönstrat, blockmönstrat och missmatchat. Jag associerar med lego eller eventuellt något pixligt tv-spel. Färgkombinationerna är genialiska, som alltid hos Ghesquiere, och de både fångar och lurar ögat. Helhetsintrycket är fantastiskt även om inte allt föll mig i smaken (bland annat en på höften buren långkjol och en rad kort skurna shorts) och betyget blir långt över min förväntan på en resort-kollektion. Men å andra sidan så är det ju Balenciaga vi talar om.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0