Marni. Funderingar kring fulmode


Marni SS11 (style.com)
-
Jag blev så glad när jag såg bilderna från Marnis vårkollektion på Style.com. Jag hade min fösta Marni-crush 2008. Både vår- och höstkollektionen var så bra! Lekfullt och sportigt i PVC-plast, färgmissmatchningar, blockmönstrat och art-decohalsband till våren och ett sprakande glatt färg- och materialexperiment till hösten. Jag föll pladask men sen dess har jag följt Consuelo Castiglionis design för Marni med ett mer ljummet intresse. Anledningen till min glädje nu är att det känns som att det glada, knasiga Marni är tillbaka. Laserskuret läder och badmössor, italienskt, lyxigt sportmode i lager-på-lager i spännande och otippade färgkombinationer. Och så gör Consuelo mönster som ingen annan. Grafiska former och blommor får fritt spelutrymme på plagg i material som ser ut att vara av neopren (våtdräktsgummi). Det känns lite som att entra ett parallellt universum. En Marni-galax där allt är omkullkastat.
-

Marni FW08 (style.com)
-
Ett sidospår bara: Jag tror att Marni är sånt mode som får modeskeptiker att rynka på näsan. "Inte kan man väl knalla runt i våtdräkt med volanger och badtofflor på stan inte." Marni är kanske, för den breda massan, vad man skulle kalla fulmode. 70-tals mönster i färger som traditionellt inte används tillsammans kanske sticker i ögonen på folk. Och som om det inte räckte finns det inte ett enda par högklackade skor i hela kollektionen. Kanske är det så att Marni och exempelvis Maison Martin Margiela inte passar in i den allmänna mode-mallen? Det är lättare med Cavalli-klänningar i böljande zebramönster och djupa urringningar. Marni är liksom sånt mode som aldrig hamnar i Metros modesidor som exempel från catwalken på "hur-du-ska-klä-dig-i-vår/sommar/höst/vinter" ni vet. Det är lite synd kan jag tycka, att mode när det är som bäst också kan utesluta väldigt många för att de inte känner igen sig i det. Mode är utbytligt och mångfacetterat och jag tror att många känner sig hotade av mode som inte följer mallen. Nu låter det som om världen är uppdelad i en modebubbla och sedan är resterande världen utanför men så ska det ju inte behöva vara. Samma sak med konst. Klart konst kan vara klurigt och svårbegripligt men det betyder inte att det inte är till för alla. Man behöver inte tycka om det men jag tror att om alla försökte förstå det skulle den där uppdelningen liksom försvinna.
-
--Lisa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0