Central saint martins

Bilderna är från Style.com och illustrationerna står jag för.

-

Central Saint Martins spottar ur sig talanger och därför är det alltid lika spännande och roligt att se vad årets avgångselever skapat. Då det för etablerade designer handlar om att bibehålla och bestyrka sina varumärken och samtidigt förnya sin design är det för de nya begåvningarna som examineras här bara att ta ut svängarna, sträcka på benen och verkligen visa vad de går för. Precis så kändes det då eleverna från Borås Textilhögskola här hemma visade på den nyss avslutade modeveckan. Där gavs det plats för att experimentera och tänka i nya banor. Kommersiella intressen är inte lika styrande och där de lämnar plats ges konsten svängrum.

-

Årets visning från CSM var en härlig rad fina hantverk där proportioner, silhuetter och mallar ställdes mot väggen. Bilderna ovan är ett litet urplock av de drygt 200 kreationer som presenterades. Första bilden är från en designer vid namn Lilly Heine. Hennes kollektion bestod av finmejslade och svårmonterade plagg i en blek färgskala. Mjukt och fint och väldigt avancerat. Martina Austin Spetlova heter designern bakom look numero dos. Jag föll pladask för hennes lekfulla färgpalett och spännande tekniska design. Stora sömmar, tunga material och geometri var Charles Youseffs melodi (bild tre). Jag gillar enkelheten i utformningen och den helvrickade silhuetten, hej Lady Gaga liksom. Den sista bilden är av en designer vid namn Amy Stephenson. Mjuka och lätta plagg i dova färger sammanfogade av vad som skulle kunna vara tunna plåtskivor. Det ser ut som läskburksaluminium i grälla färger. Jag förstår med andra ord inte riktigt vad det var men jag gillar det ändå.

-

Illustration nummer ett är ännu en från Martina Austin Spetlova och nummer två är mitt försök att återge en orange kappa från Tamara Chungs kollektion. En serie raka, välskräddade plagg i få färger. Effektfullt och enkelt.

-

--Lisa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0